آی تی مهر

 آی تی مهر ارائه دهنده بهترین خدمات دیجیتال مارکتینگ

دریافت راهنمایی و مشاوره : 09122188158

نقشه سفر مشتری

تعریف نقشه سفر مشتری و نقش آن در بازاریابی محتوا

مقدمه

نقشه سفر مشتری؛ مطمئنا تمام افرادی که تجربه شروع و انجام کسب و کاری را دارند، می‌دانند که برای رونق فروش محصول یا خدمات، هیچ چیزی مهمتر از مشتری نیست.

بعد ازجذب مشتریان بالقوه، مهمترین اقدام شما باید تلاش در جهت تبدیل آن‌ها به مشتریان دائمی باشد.

در این راستا بایستی رضایت مشتری را جلب کرده و او را قدم به قدم در مسیر درست راهنمایی کنید. در واقع باید نقشه سفر مناسبی برای مشتری خود ترسیم کنید.

اگر شما با سفر مشتری آشنایی ندارید، تا پایان این مقاله با آی تی مهر همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

نقشه سفر مشتری چیست؟

آیا اهل سفر هستید؟ می‌خواهیم شما را به یک سفر هیجان انگیز ببریم! تصور کنید که شما راهنمای سفر و مشتری، مسافر شماست.

ایستگاه اول، لحظه آشنایی مشتری با برند و محصول شماست و پس از آن قدم به قدم با شما همراه می‌شود تا مسیر سفر را به بهترین نحو برایش ترسیم کنید و پیش بروید.

مقصد این سفر، رسیدن به محصول یا محتوای هدف است.

شما به عنوان راهنمای سفر، وظیفه دارید تا هر جا همسفر شما دچار درگیری ذهنی شد، او را از آشفتگی ذهنی برهانید. ابهامات را از فکر او پاک کنید تا تصویر روشنی از خواسته‌هایش داشته باشد.

باید در طراحی سایت مسیر را طوری ترسیم کنید که محصول شما گره گشای مشکل مشتری باشد و سفر خود را با خرید محصول شما به پایان برساند.

چنانچه اتفاقات خوبی در این سفر رقم زده باشید، خاطرات دلپذیر سفر همیشه در ذهن او ماندگار بوده و بارها مایل به تجربه آن خواهد بود.

به بیانی دیگر به مجموعه‌ای از تجارب و اتفاقات که مشتری از لحظه آشنایی با محصول شما تا لحظه خرید کسب می‌کند، سفر مشتری می‌گویند.

مراحل اصلی در نقشه سفر مشتری

مراحل اصلی در نقشه سفر مشتری

سفر مشتری از تجارتی به تجارت دیگر متفاوت است؛ اما در تمامی کسب و کارها اصول تقریبا یکسانی دارد.

پس از ترسیم نقشه سئو سایت می‌توان آن‌ را طبق شرایط و خواسته‌های مشتری تغییر داد. مراحل اصلی این نقشه عبارتند از:

تعیین اهداف: قبل از هر کاری باید بدانید که هدف شما از طراحی نقشه سفر چیست و چه چیزی را می‌خواهید توضیح دهید. با دانستن هدف، شما می‌توانید مراحل طراحی را به صورت به هم پیوسته و کاملا مرتبط با یکدیگر پیش ببرید.

شناخت پرسونای مشتری: کافی است چند نفر را پیدا کنید که به کسب و کارتان علاقه دارند؛ سپس با پرسیدن چند سوال در خصوص زمینه کاریتان، اطلاعات زیادی به دست آورید.

در مرحله بعد می‌توانید این پاسخ ها را به جامعه بزرگتری از مشتریان خود تعمیم داده و در واقع پرسونای مشتریان خود را بشناسید.

این پرسش‌ها می‌تواند در خصوص مدت حضور افراد در سایت شما، علل خرید محصول و یا کمکی است که افراد با مراجعه به سایت شما دریافت کرده‌اند.

توجه داشته باشید که شرایط بازار و مشتریان هرگز ثابت نیست؛ بنابر این نقشه سفر خود را همیشه به روز نگه داشته و با شرایط موجود هماهنگ کنید.

مطالعه بیش‌تر: سئو تصاویر

 

نقش سفر مشتری در بازاریابی محتوا

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش روز افزون استفاده افراد از اینترنت و تمایل به خرید آنلاین، تمامی کسب و کارها به تولید محتوا در فضای کجازی روی آورده‌اند.

به جرات می‌توان گفت که ارزش و تقاضای محتوا هرگز تا این حد زیاد نبوده است.

در واقع رقابتی نامرئی بین تجارت‌ها، بازاریابان و تمامی افرادی که به نحوی با فروش آنلاین سر و کار دارند، در حال شکل گیری است؛

برنده واقعی این رقابت ها کسی است که محتوای مناسبی را در زمان و مکان مناسب ارائه داده و بیش از رقبای خود، مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان بازاریابی محتوا، نقش اساسی در تشدید این رقابت‌ها ایفا می‌کند.

شرکت‌های بازاریابی محتوا با تولید و ارائه اطلاعات مورد نیاز مخاطبان، محتوای ارزشمندی تولید کرده و او را برای خرید محصول یا خدمات ترغیب می‌کنند.

این کار علاوه بر ایجاد دیدگاهی مثبت نسبت به برند یا محصول، ممکن است در نهایت منجر به خرید کالا یا خدمات از سوی مشتری شود که هدف ارزشمندی است.

بنابراین هرچه نقشه سفر مشتری را هوشیارانه تر ترسیم کنید، محتوایتان اثر بیشتری بر روی مشتری گذاشته و در نتیجه بازدهی بهتری در سرمایه گذاری‌های بازاریابی نصیب شما خواهد گشت.

مطالعه بیش‌تر: تعریف سئو تکنیکال

 

ارتباط سفر مشتری بــا ســئــو سـایــت

ارتباط سفر مشتری با سئوی سایت

هر زمان که مشتری وارد نقشه سفر می‌شود، در واقع به دنبال راهکاری برای بهبود شرایط خود است.

چنانچه احساس میکنید محصول و یا خدمات شما می‌تواند گرهی از کار مشتری باز کند، پس باید “دیده شوید”.

برای دیده شدن هرچه بهتر سایتتان، باید به طراحی سایت و رعایت الگوریتم‌های سئوی گوگل اهمیت زیادی قائل باشید.

چرا که باعث خواهد شد در قسمت‌های بالایی موتورهای جستوجو و به ویژه گوگل دیده شوید و در نتیجه احتمال کلیک و ورود مشتری به صفحه شما بیشتر خواهد شد.

لینک سازی داخلی چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟

لینک سازی داخلی در سئو برای افزایش رتبه سئو سایت شما در گوگل مورد نیاز است. منظور از لینک‌های داخلی، راه‌های ارتباطی هستند که در یک صفحه از سایت به صفحات دیگر همان سایت وجود دارند.

الگوریتم های سئو گوگل طوری طراحی شده‌اند که بتواند با استفاده از لینک‌های داخلی، محتوای شما را پیدا کند.

برای ساخت لینک، ابتدا یک محتوا بسازید و سپس لینک سازی داخلی را از همین جا شروع کنید. علاوه بر این، توجه به آپدیت بودن سایت ضروری است. هر چند وقت یکبار با انتشار محتوای جدید، سایت خود را به روز نگه دارید.

جمع بندی

در این مقاله بر آن بودیم تا شما را با نقشه سفر مشتری آشنا کرده و ارتباط آن را با بازاریابی محتوا بیان کنیم.

سپس به نکاتی درخصوص تقویت سئوی سایت، لینک سازی و طراحی سایت ارزان پرداختیم.

اگر شما نیز صاحب کسب و کاری هستید و می‌خواهید آنرا از حالت سنتی خارج کرده و به بازاریابی آنلاین روی بیاورید. متخصصان ما در آی تی مهر آماده‌اند تا با حداقل تعرفه، سایتی کاربردی و با کیفیت بالا به شما ارائه دهند.

پس وقت را تلف نکنید! همین حالا با ما تماس بگیرید و وارد دنیای رقابت‌های آنلاین شوید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن